Burn-out-preventie

Training Whole in One: stressregulatie en burn-out-preventie.

 

NB: per 1 april 2020 woon ik in Frankrijk (Morvan). Je kan daar een individuele burn-out coachings/therapie week  komen doen. Langer blijven behoort tot de mogelijkheden. Via een telefonisch verkennings- en intakegesprek bekijken we samen wat er nodig is.

Stress uit zich fysiek. In positieve zin via het krijgen van een energie-boost. In negatieve zin keert, bv onder invloed van aanhoudende werkdruk, de rust niet meer terug. Chronische stress kan zich kenmerken  door tegelijkertijd moe en gejaagd te zijn, strakke (schouder- en nek-) spieren, niet goed slapen, minder goede spijsvertering, emotionele labiliteit, zoals snel boos, verdrietig of angstig zijn, uitputting, niet meer kunnen concentreren, verminderde weerstand, lusteloosheid, etc.

De training Whole in One leert je bewust aanwezig te zijn in je lichaam (Embodiment en Presensing), waardoor signalen van ‘stapelstress’ eerder tot je doordringen. Je krijgt gereedschappen aangereikt om die (stapel)stress te ’unwinden’. Ook leer je je lichaam, je energie en je adem zo te gebruiken dat je in beginsel al minder stress opbouwt.

Het oplossen van chronische stress heeft natuurlijk met meer te maken dan alleen leren goed gebruik te maken van je lichaam, je energie en adem. Denk aan: het hebben van een energie gevend voedingspatroon, aan genoeg bewegen, aan het creëren van een weekstructuur waarin voldoende rust, slaap en tijd voor jezelf is ingebouwd, en aan het je bezighouden met zaken die jou wezenlijk inspireren.

Ook is vaak van belang dat je je bewust wordt van wat het is dat werk voor jou zinvol maakt. Welke ingrediënten en waarden spelen daarin een rol?

Daarnaast kan het heel verhelderend zijn te leren herkennen vanuit welke drijfveren je eigenlijk aan het werk bent. Ren je je de benen uit het lijf om hopelijk waardering te krijgen? Te bewijzen dat je die waard bent? Of verlies je je in perfectionisme, om elke vorm van kritiek voor te zijn?

Kleur bekennen:

Chronische stress en uitputting die ontstaan door werkdruk die jouw menselijke maat te boven gaat, moet je misschien bespreekbaar leren  maken bij je leidinggevenden. Actief meedenken over hoe het anders kan, vraagt van jou het een en ander: ben je in staat om helder aan te geven wat je wel en niet wilt/kunt doen?  Wil je creatief nadenken over het mogelijk veranderen van de omstandigheden? Ben je bereid hierin feedback te geven en te ontvangen?

En ‘last but not least’: Durf je hulp en steun te vragen en te organiseren bij het je weer senang gaan voelen op je werk?

In deze training verken je deze thema’s ‘sensend’ (Presensing). Dat zal je niet alleen inzichten opleveren die beklijven, maar je leert ook ‘in presensing’ te blijven terwijl je aan het werk bent. Zodat je niet samenvalt met je werk en de werkdruk, maar in staat bent waar te nemen wat er in je gebeurt.

De voelende waarnemingspositie waarin je dan bent, stelt je vervolgens in staat om de in conclaaf met jezelf gevonden, bij jou passende wegen in je leefstijl en je werkstijl, te implementeren.

Leerdoelen:

  • Zelfstandig leren losmaken van de spieren, gezond te ademen, te ‘unwinden’
  • Zelfstandig gezonde spiertonus (niet onderspannen, niet overspannen), hart- en spierconditie leren opbouwen en handhaven. Leren loslaten zonder in te zakken.
  • Zelfstandig een fysiek georiënteerd anti-piekerbeleid kunnen inzetten (‘denkspieren’ herkennen en ze ontspannen)
  • In tune blijven met wat er in je omgaat aan grenzen en wensen
  • Steun leren ‘nemen’,
  • Je aanwezigheid leren verankeren in je lichaam, juist in aanwezigheid van anderen en van al je taken, zodat je niet zomaar meegesleurd raakt met de waan van de dag en met alles (wat je denkt) dat er van je verwacht wordt.
  • Leef en werkstijl: In kaart brengen wat jij nodig hebt aan slaap, voeding, rust, beweging, inspiratie, expressie, verbinding, steun etc. om zowel thuis als op je werk in evenwicht te blijven.

 

Vragen die aan bod komen rondom leef- en werkstijl:

  • Wat verlies je wanneer je niet(s) verandert? Wat win je wanneer je niet(s) verandert?
  • Wat verlies je wanneer je wel (iets) verandert. Wat win je wanneer je wel (iets) verandert?
  • Wat is de positieve intentie van gedrag dat ogenschijnlijk weinig constructief is, of zelfs destructief?
  • Sleutelen aan jezelf komt vaak voort uit willen voldoen aan verwachtingen, en kan dan in feite neerkomen op een vorm van zelf-afwijzing: zoals je bent ben je niet goed genoeg. Kan je leefstijl verandering zien als een vorm van liefdevolle zelfzorg? Of voelt het als weer iets dat ook al weer moet?

In deze training wordt gebruik gemaakt van werkmateriaal uit de Embodiment Stretching, Theory U, Awareness Through the Body, Focussing, rollenspel op basis van het Swingmodel. Alle werkvormen kunnen thuis en op het werk benut blijven worden. Je krijgt dus als het ware een gereedschapskistje mee, waarmee je jezelf in balans kunt houden.

De ‘Whole in One’-training bestaat uit 8 op maat samengestelde bijeenkomsten van 1,5 uur, inclusief een uitgebreide intake en inclusief 2 terugkom-coachings waarin we samen kijken of het lukt ‘nieuw gedrag’ook echt toe te passen in je leven en werk.

Het is ook altijd mogelijk om mee te gaan doen met de wekelijks lessen Embodiment Stretching om de geleerde fysieke technieken te onderhouden. Maar dan moet je wel in de buurt wonen van mijn werkplek.

Het kan zijn dat er meer aandacht nodig is voor wat je drijft. Het is dan mogelijk ter aanvulling het korte individueel coachingstraject ‘de laag eronder te doen’

De training kan zowel individueel als ‘in company’ in groepsverband gegeven worden. In groepsverband duurt een bijeenkomst 3 uur


Prijs hele traject: 1500.00 euro, exclusief 21 % BTW, in individuele setting.

of: 375.00 euro exclusief 21 % BTW en exclusief eventuele reiskosten per groepsbijeenkomst.

Locatie: mr. H.F. de Boerlaan 107, 7411AH, Deventer (Havenkwartier). Zeer  makkelijk bereikbaar. Parkeren kan gratis naast het pand. Bus 81          vanuit station Deventer stopt voor de deur.

Of: Een ‘in company’ locatie